Matakuten

Måndagkväll.
Jag ser Matakuten på TV.
Eftersom jag arbetat över 35 år i skolan så är det intressant att skolmaten tas upp.
När jag började som lärare lagades maten på varje skola.
Den var jättegod!!
Det var lugn och ro i matsalen.
Eleverna fick maten upplagd på tallriken av mattanterna.
Sedan satt de vid ett bord som var reserverat för varje klass. 
Jag satt tillsammans med eleverna vid ett bord. Alla satt tillsammans. Vi hade tid att samtala med varandra,inget skrik!!
Maten var höjdpunkten för oss alla.
Vi väntade på varandra.
Detta för att elever äter olika snabbt och olika mycket.
Det blev ingen stress p.gpa. detta.

Efter några år kom andra rutiner. Vi fick skolvärdinnor som skulle gå omkring och vakta eleverna i matsalen och se till att de åt.
Nackdelen med detta var, anser jag, att de åt lite mat och jättefort för att först komma ut på rasten.
En ny ide var, att maten skulle stå framme i skålar, på olika bord så att eleverna själva skulle hämta mer mat till skålarna om det tog slut .
Detta blev också en anledning till att inte äta så mycket .
Bordsvärden ( eleven ) ville ju inte komma för sent till rasten.
Resultatet : Äta fort och lite!

Så kom maten i kantiner tillbaks, men nu skulle varje eleven ta sin portion själv redan från första klass!!
Ingen tillsyn längre om eleven fick i sig någonting!!!
Dessutom storköksproduktion, inga kök på varje skola.
Maten var helt smaklös.

Jag har suttit i kommunens nämndsammanträde och påpekat att matsalen är en jobbig plats att vistas i.
Högljudd, stressig,smaklös mat som  dessutom slängs av eleverna.
Elever som inte orkar med skoldagen p.g.a. detta, o.s.v.

Men, de som inte höll med mig var av en yngre generation och  de hade ingen erfarehet av en skola som erbjöd hemlagad mat som doftade och smakade mat.

Jag hurrar för denna TV- serie!!
Äntligen, säger jag så tänker man lyfta fram maten i skolan!!!!
Hoppas att svenska föräldrar ser programmet, vaknar upp och engagerar sig på respektive skola.
Mat betyder hälsa!
Ge vårt uppväxande släkte rätt mat, i riktiga produkter sitter näringen som de  så väl behöve

Rusta upp skolmaten!
Rusta upp äldrematen!
Gå tillbaka till de mindre köken!
Skrota matindustrierna som sänker äldre och barn !

Det visar vad vi prioriterar i vårt samhälle...
Jag blir såå arg att ingenting görs åt detta!
 God natt!




Kommentarer
Postat av: Anna

Va intressant att höra ditt perspektiv på detta. Din erfarenhet och många andras borde tas tillvara på! Jag tror att mattanterna känner sig hotade när unga kockar stormar in och de ska ändra ALLT. Man får inte glömma att respektera dem, och att sedan motivera få dem att förstå deras uppdrag: Nyttig och god mat i en trevlig miljö! Jag ska bli beteendevetare och känner bara, använd oss!! Vi kan göra såna här omställningar lättare, fungera som en bro.



Jag känner mig väldigt upprörd över programmet och hoppas så att detta är dåliga exempel, men vet så väl att det inte är så. När jag började ettan -91 hade vi karotter på bordet, jag upplevde det som mysigt och vi hade det lugnt vid bordet. Sen för att spara några ören vid disken blev det kantiner. Sen blev det bara värre och värre ju äldre jag blev, och i gymnasiet var maten helt ärligt oätlig. Ingen förutom vi som gick där förstår hur oaptitligt och smaklöst det var och magen kurrade strax efter... Ett exempel på menyn om det en dag inte var billig korv "Kokt höns och lite annat"



Oj det blev ett långt inlägg, men du inspirerar mig!Nu kan vi bara hoppas att det sätter fart i debatten och att den leder till att något faktiskt händer.



Trevlig kväll /Anna

2008-10-16 @ 23:13:43
Postat av: liveteftersextio

Anna: Jättebra arr du vill ställa upp och bygga broar!! Erbjud dina tjänsternu medan programmet är aktuellt.Ta gärna med bullret som en hälsoeffekt. Matsalarna borde buller mätas. Man vet ju att det skapar stress,koncentrationsstörningar m.m.

Kocken Paul Svensson är f.ö son till en av våra vänner.

2008-10-17 @ 17:56:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0