JULdagen

Juldagen är för mig alltid en lugn och fridefull dag.
Dagen där jag bara får vara...läsa,vila se på TV.

Som barn var det dagen när alla julklappar skulle provas och använda. 
Jag minns speciellt att jag fick ett nagellack av min farbor när bandspelarens epok startade. Min morbor spelade in mitt glädjerop när jag öppnade paketet med nagellack. Kanske jag var 10 - 12 år. 
Nu är det chanel nr 5 i mitt paket från min man!

Idag har vi bada bubbel i vår jaccuzi med ljus i kalendelaber...det är varm i alla rum.

Hemma i mitt föräldrahem hade vi en kallfarstu och en kalltrapp upp till våra sovrum. Jag sprang så fort jag kunde i mörkret uppför trappan eftersom lyset endast kunde tändas uppe. 

Minnen..ja det var även julottefärd med häst och släde till julottan. Pappa hade björnskinnspälsen på och hästen hade bjällerkransen om halsen.
Det var kallt och mörkt på färden som startade mycket tidigt eftersom det var en mil till kyrkan.
Det var många hästekipage som möttes på kyrkbacken.

Häststallarna finns nu upprepararede kvar utanför kyrkmuren.
Vår familjekyrka är Tuna kyrka, där har vi vår familjegrav.
Min anfader Nils Nordstrand var kyrkoherde på 1700 talet i Tuna pastorat. Det var vid slutet av detta århundrade som kyrkan renoverade och blev en sådan ljus och fin symbol.

En kväll som denna går mina tankar till min hembygd som givit mig sina rötter som sitter djupa sedan århundraden tillbaka.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0