En dag som denna.

Längtan!

I dag längtar jag oerhört mycket.

Jag längtar hem till mina marker.

Till den åldriga timmerlogen som med sina 200 år sett familjens ättlingar i olika sammanhang.

När jag var liten minns jag tröskverkets dån och hur det yrde från säden som tröskades.

Jag minns också när mina föräldrar hade städat och pyntat den med björkris.
Byggt en bar och bjudit in till logdans.
En telefon hade installerats mellan logen och boningshuset.

Som barn fick  jag se alla inbjudna  i sina fina klänningar från sovrumsfönstret. Så spännande det var.

Vilken atmosfär som skapades!

Det var färgglada  lampor och dans, skratt och glädje.

Det tog lång tid innan jag somnade den kvällen.

I dag är logen gammal och trött . Den innehåller en massa saker som sparats från tider från förr.....uff!

En dag som denna skulle jag ha velat vara hemma på min loge. Gått in och inventerat vad som skall sparas och vad skall bort.

En dag som denna skulle jag vilja att någon röjt undan lite sly runt den...men, nej.

En dag som denna skulle jag velat ha någon nära och kär med mig i skogen för att diskutera röjningen som skall göras...men,nej.

En dag som denna kan jag bara skriva ner mina tankar.
Längta!
Minnas!
Hoppas!

Och känner mig lika gammal och trött som logen. Det är tungt att bära på gamla minnen.

Att längta är som sagt tudelat!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Väldigt gärna. Min sabo förlorade sin mamma i unga år för ganska precis ett år sedan, och nu väntar vi vårt första barn så känslorna är många. Skulle uppsakatta mailet :) Sköt om dig.

2009-06-03 @ 12:27:24
URL: http://bienvenido.blogg.se/
Postat av: Mamma till 2

Vem bor på din gamla gård nu? Finns den kvar i släkten?

2009-06-05 @ 06:50:34
Postat av: liveteftersextio

Gården är såld men mark, skog och vissa byggnader finns kvar.

2009-06-08 @ 16:37:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0