Arvet.

Tropiskt regn!
Ja, hur mycket regn finns det där uppe egentligen?
Åskan den kommer och går.
Tar den aldrig slut?

Vädret är lite konstigt, tycker jag. Det är någonting som inte stämmer.
Olust och obehag uppstår inom mig.
Allt som inte känns igen blir alltid lite skrämmande.

Som liten sprang jag och gömde mig på toaletten,där fanns inget fönster. Jag var nämligen rädd för blixtarna. De där hemma hade berättat att det var blixtarna och inte mullret som var farligt.
Det föräldrarna är rädda för smittar av sig på barnen väldigt lätt.

Arvet kan bestå av olika myter.

På min tid fanns det inte så mycket förståelse för att låta barn få berätta om hur känslor kändes. Föräldrarna hade heller ingen tid får sådant " trams " som det kallades.

I dag är det så mycket bättre på den fronten.

Men lite svårt för oss äldre är det nog ändå att  från barnen höra det som vi inte fick lov att säga, inte ens tänka, till våra föräldrar.

Vi neg för äldre och vi kallade de äldre för Ni.

Min mamma sa aldrig Du till sina mostrar och inte jag heller i min tur.

Vi sa inte heller Du till de som vi inte kände.

Det tog många år för mig att ändra på det.

Visst  "sitter i ".

Som lärare har jag också sett stora förändringar inom skolan.

Men det skriver jag  om i morgon.

Efter en dag med pajbak, sockerkaksbak så väntar mig en bok om Axel von Fersen, mycket intressant läsning!

God kväll!


Kommentarer
Postat av: Karin

Jag var också hystersiskt rädd för åskan då jag var liten. Låg i min säng under det tjocka varma vaddtäcket och kallade på mor. Hon har mycket dålig hörsel och kom aldrig till undsättning! Men man har ju "överlevt" ändå.

Jag har också läst en bok om Axel von Fersen. Både spännande, romantisk och sorgsen.

Kram från mig.

2010-08-16 @ 13:06:13
Postat av: liveteftersextio.blogg.se

Hej Karin!

Förstår Dig Karin.

Boken läste jag på två dagar. Jättespännande.

Tänkvärt att Bernadotte var revolutionär mot Frankrikes kung.

Ha det!

2010-08-16 @ 17:52:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0