SNÖ!

Snö!!
Efter en resa till svärfar i Båstad så kändes det som om jag var hemma i SUndsvall!
Det var höga snödrivor och mycket snö. Mycket ovanlig syn här i Skåne.
Min man skottade av taken på uthusen och huset. En syn som jag aldrig trodde att jag skulle få uppleva här nere.

Mina oroliga tankar gick till Sundsvall och till snömängden däruppe. Tror inte att jag kan föreställa mig hur mycket snö det är där nu! Jag har några byggnader därhemma där taken behöver skottas. Speciellt en loge som är 250 år gammal. Vem finns däruppe som kan hjälpa mig mot ersättning?

Som barn minns jag när pappa plogade med häst och träplog. Hästen kämpade i den djupa snön och när det blev för mycket snö orkade inte den högra " vingen " trycka ner snön. Då var det dags för mig att " hänga på " som tyngd. Jag kan idag undra hur mycket det hjälpte?

Det var hårda tider på den tiden när det blev mycket snö och kyla.
Oj, vad jag frös.
Jag fick värma fötterna på  vedspisens ugnslucka. Vedträn lades först på ugnsluckan därefter fötterna. Fingrarna fick jag stoppa in i hundens päls.
Jag minns de tjocka vadmallsbyxorna och tygluddorna som var behängda med stora snöklumpar som satt fast och var svåra att få loss.
Fy för alla dess frusna vintrar!

Det jag minns som positiva minnen var när byns barn åkte med sparkarna sammansatt i en lång kedja nedför backen.
Mer goda minnen är känslan av att bygga snögrottor ute i mörkret och det luktade vedeldning från skorstenen. Den svaga brolampan på knutväggen lyste som enda lyse.
Ett annat gott minne var på vårkanten. Den tidiga morgonen kunde bestå av nyskare. Då tog jag och de andra barnen masonitskivor och åkte på ner till sjön, innan skolan startade på morgonen. Det var på den tidiga morgontimman som skaren bar bäst.

Som barn var vi väldigt fria att leka våra egna lekar utan att vuxna stod bredvid. Jag har inget minne av att någon vuxen någonsin fanns med. Hundar och barn sprang fria omkring på byn med omnejd. Lekområdet var obegränsat. Kilometrar bort lekte man utan tillsyn.
Det var ett fantastiskt liv egentligen.
Friheten!!!!




Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej. Ja tänk va mycke snö vi har i hela Sverige. Mysigt att läsa om din barndomsvintrar men förstår att det måste varit hårt, vi ska inte gnälla vi som har mat o värme. Snart seglar vi igen ( hihi).

2010-02-23 @ 19:27:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0