Sorg.

Jag skulle så gärna vilja ta upp ämnet sorg.

Sorg kan ju vara så mycket olika känslor.
En oförmåga av något slag kan innebära en stor sorg. Ett osynligt handikapp. För det är ju så för de flesta av oss att det som inte syns det existerar inte.

Jag tror att det är många av oss som går omkring med obearbetade smärtsamma minnen som hindrar oss ifrån att leva fullt ut. Minnen kan förträngas så djupt att vederbörande inte har något minne av det, för minnen kan göra så ont!
Förträngning är något som de flesta av oss använder för att  orka gå vidare och för att slippa smärtan.
Men det håller inte i längden.
Minnet finns i vårt undermedvetna och spökar. Många gånger vet vi inte varför vi reagerar som vi gör, det bara känns som att något måste ut. Många gånger reagerar reptilhjärnan spontant utan insikt om dess konsekvenser...

Vi människor behöver läkas från svåra minnen som skapats under åren.
Det är en bit på väg för en fredligare värld anser jag. För om vi mår bra gör vi goda handlingar. Eller hur?
Vi ser inte bara felen hos varandra. Vi ser det goda hos varandra.

Hur många är det inte som är  ledsna inom sig men som håller fasaden uppe. Det tar energi ifrån oss att hålla masken...

Tilliten, tron på att någon finns därute som tar emot..någon som inte fördömer...som hellre tar emot din smärta genom att ge dig en kram..
Är det inte det som vi alla behöver känna?

Det går att få läkning genom Sorgbearbetningsprogrammet TM. Jag är Certifierad Sorghandledare, mitt företag heter Läk din sorg.Att få ett konstruktivt handlingsprogram för att läka din sorg är en fantastisk möjlighet till ett bättre mående. Gå gärna in på min hemsid www.lakdinsorg.se


Jag inbjuder dig härmed att anonymt berätta om dina egna smärtsamma minnen här. Lämna dessa på kommentarer.Kanske du finner någon medmänniska?

Det går även att maila mig på [email protected] om du hellre vill det.



Kommentarer
Postat av: K

Tack kära du! Jag är en sådan person med en del gamla sorger (förmodligen obearbetade). Jag har tänkt många gånger att försöka "bli av" med dem, men vill inte verka vara gnällig. När tiden är mogen, då kontaktar jag dig.



Kram från mig.

2010-01-19 @ 14:28:03
Postat av: liveteftersextio

Du är så välkommen att kontakta mig. En liten undran bara: " När är tiden mogen? "

Kram till dig.

2010-01-20 @ 19:52:16
Postat av: K

Då jag inser att jag verkligen behöver bli av med "bördorna".



Ha en skön kväll.

2010-01-21 @ 19:25:13
Postat av: liveteftersextio

Hej K! Så synd att du tror att du verkar gnällig..när du visar dina känslor.

Jad anser att det är en av de myter du fått lära dig när du varit ledsen.Hoppas att du inser att denna myt hindrar dig från att "bli av med dina sorger ". Du är hjärligt välkommen att kontakta mig.

Kram till Dig från mig!

2010-01-21 @ 23:25:13
Postat av: Anonym

Fungerar det att läka sin sorg?! Min största sorg i livet är, var min och min mammas dåliga relation. Hon dog innan vi hann reda ut något. Det som gör mig mest ledsen idag är när jag ser andra människor som har dåliga relationer till sin mamma, eller sånna som behandlar sin mamma dåligt. Om jag bara fick börja om! Försöker söka tröst i att "hon ser oss" ändå nu. Ser sina fina barnbarn som hon aldrig träffat. Tänker också på att aldrig säga ngt ofördelaktigt om henne inför mina barn, som ofta frågar efter mormor.

Ta hand om dig.

2010-01-23 @ 22:31:00
Postat av: liveteftersextio

Så klart att det fungerar att läka sina obearbetade känslomässiga förluster.

Gå gärna in på min hemsida www.lakdinsorg.se

Kram!

2010-01-23 @ 23:53:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0