Barn nu och då.

Ännu en dag med två grabbar lekandes omkring mig. De leker oavbrutet med varandra. Pratar och samspelar. De har inte långtråkigt en sekund och behöver inte sysselsättas.
I går kväll var det lördagsgodis och cocacola.
När jag var liten fanns inte sådana rutiner överhuvudtaget.
Jag minns att vi mestadels satt i köket tillsammans. Vi lyssnade på radioprogram och i bland spelade vi corrong.
Det fanns mycket tid till att fundera, längta och drömma..
I dag skall jag och grabbarna gå på bio. Jag minns att jag gick på en Kalle Anka matiné en gång och tyckte att den var riktigt otäck.  I dag ser barnen skräck från tidig ålder.
Jag undrar ofta hur alla intryck som små barn får idag hinner bearbeta alla sina intryck. Finns det tid att bara vara?
Alla små hjärnor behöver lugn och ro. Stressen börjar tidigt idag för de små. I bland undrar jag hur det påverkar de när de blir större?
Vi vet att koncentrationen endast räcker i 20 minuter och efter det behöver vi en paus.
Att ta sig en paus under dagen i tystnad kan vara en bra träning för alla barn.
Vi vuxna behöver också lära oss det.
Jag minns min pappa som alltid vilade en stund efter maten. Som barn fick vi alltid sitta kvar en stund efter det att vi ätit. Detta för att smälta maten!
Det var mycket som var bra förr!
Eftersom jag är gammal lärare så hade vi regler på den tiden som jag faktiskt saknar i dagens skola.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0