Vad är sorg egentligen?

I dag har jag sett på "efter tio med Malou ".

En kvinna  hade planterat in två embryon, hon födde och ammade dessa två barn som egentligen inte alls är hennes biologiska barn.

Hennes funderingar angående detta är värda att reflekteras över.

Hennes adopterade barn har levt med hennes blodomlopp och hjärtljud, blivit ammade osv.

Vid vanlig adoption får ett adopterat barn lämna sin biologiska mamma.

Ger den biologiska mamman  barnet via sitt hjärtljud, blodomlopp, födselupplevelse och för oss ännu så länge outforskade sinnesupplevelser en minne?

Hur påverkas ett barn av att mista detta?
Och hur påverkas ett barn som adopteras bort efter att ha blivit ammat eller att ha levt nära sin förälder och sedan rycks därifrån?
Kan man glömma det man inte minns?
Minns kroppens sinnen? 
 
Jag som arbetar med sorg har funderat mycket över detta.

Jag vet att många adopterade barn i vuxen ålder kan känna ett hål eller tomrum inom sig som de inte kan förklara. Vissa fyller det med alkohol eller annat.

Kicki Danielsson var med i programmet och berättade om sin sorg över detta.

Saknaden, frågorna som inte kan besvaras....

Sorgen har så många ansikten, skilsmässa, separation, sjukdom, barnlöshet, förlust av arbete, förlust av nära anhörig, relationsproblem med kollegor, föräldrar, vänner  ja, i stort sett alla slags förluster skapar en känslomässig sorg.

I handlingsptrogrammet för Sorgbearbetning finns ett konkret hjälpmedel. Gå gärna in på min hemsida www.lakdinsorg.se
Du är välkommen!



Kommentarer
Postat av: Mysan

2010-03-03 @ 15:22:10
Postat av: Mysan

Visst har sorgen många ansikten och så viktigt det är att läka. Jag funderar hur din dotter får läka den sorg det innebär att inte ha kontakt med sin far och naturligtvis den sorg du indirekt har av det. Själv har jag varit i liknande situation men fått läka i terapiform.

Lycka till

2010-03-03 @ 15:24:59
Postat av: liveteftersextio

Hej Mysan!

Min egen läkning påverkar även min omgivning.

Har Du läst min hemsida www.lakdinsorg.se ?



2010-03-04 @ 10:14:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0