Är kronprinsessan inte jämlik?

För mig är jämlikhet att själv få välja!!

Att Victoria väljer att hennes far skall följa henne fram till altaret visar på att hon är " jämlik nog " att stå för var hon själv tycker!

Varför skall kyrkans traditioner vara viktigare?
Varför skall kyrkans traditioner inte förändras?

Kommer så väl ihåg hur svårt det först var med kvinnliga präster och därefter att inte kunna viga homosexuella par.

Skulle Jesus varit här nu skulle han fråga oss alla vad som är det viktigaste?
Han gjorde det redan som barn i synagogan, han fortsatte när den s.k. äktenskapsbryterskan skulle stenas, hans reaktionära åsikter inom den då ansedda synen inom kyrkan fick honom korsfärst.

Detta tjafsande om att kyrkans åsikt om att man och kvinna skall gå fram samtidigt till altaret bevisar att det fortfarande brister i jämlikhet för människors frihet.
Kyrkans traditioner har hållit ett hårt grepp om mångas liv i generationer. Just för att kyrkan står stelbent gör att människor väljer att gå ur sin kyrka.

För mig är kristendomen kärlek under ansvar och därmed innefattas även den fria viljan.

Kristendomen för mig är definitivt inte fördömande!

Victoria har verkligen bevisat att hon är en jämlik kvinna som väljer att gifta sig med en man av folket. Hon gör alltså det som känns rätt för henne.

Jag beundrar henne för det! Hon är modig och stark!
Stöd henne i stället för att förstöra!

Hon har verkligen kämpat i nio långa år för sin kärlek och så skall kyrkan lägga sig i detta som om kyrkan skulle vara förespråkare av jämlikhet!!!!

Störst av allt är kärleken!
Gläds med henne det är hon värd!

Jag väljer Jesus kristendomslära!

Kyrkan för krig för sin egen sak!






Kommentarer
Postat av: mammaxtre

Och jag kan inte annat än att hålla med dig!

2010-05-24 @ 09:19:00
URL: http://mammaxtre.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tycker att vår svenska kyrka anpassar sig ganska bra till ett samhälle i förändring. Många av den svenska kyrkans traditioner har förändrats och vår kyrka är tro det eller ej en modern kyrka. Sedan kanske Sverige helt enkelt börjar bli ett samhälle med människor som mer tror på "något" eller "Nangijala" o.s.v. och där kyrkan mer är en inrättning för dop, bröllop och begravning.



Jag tror inte att den åsikt som nu uttrycks betyder att kyrkan inte vill "stödja" vår fina och duktiga kronprinsessa. Dock har det under flera år funnits en stark strömning inom kyrkan som känt olust inför att kyrkan ska acceptera den här osvenska seden (en del präster går med på det, andra inte - vilket är vansinnigt...) och nu när det är dags för ett kungligt bröllop vill man nog "mota Olle i grind" med tanke på kronprinsessans trendsättarposition.



Jag tror inte att de vill fördöma någon och heller inte att de vill trycka ner den moderna kvinnan på väg mot jämlikhet och jämställdhet utan faktiskt tvärtom i just den här frågan. Så intressant att läsa dina tankar, tack för det. Kram!



2010-05-24 @ 11:21:40
Postat av: liveteftersextio

Utsn åsikter stannar demokratin! Tack för bra kommentarer. Kram, kram.

2010-05-25 @ 13:15:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0