Mordrättegång i Lund.

I dag har jag varit  och lyssnat på en mordrättegång för första gången i mitt liv!
Det är ett 24 år gammalt mord som tagits upp till rättegång i Lunds Tingsrätt.
Mycket intressant för en outsider som jag. Väldigt invecklade frågor som fick mig att tänka till både en och två gånger.
Det är spännande med bevisföring, inte så enkelt som man kan tro. Det gäller att alla små detaljer granskas ur olika pesrpektiv.
Jag undrar hur en nämndeman som är tillsatt p.g.a. politiskt parti kan döma i ett sådant fall som detta. De är ju endast lekmän?
Tänkte även på mannen som satt som misstänkt. Hur känns det att sitta inför alla?
Min man var kallad som vittne i egenskap av sitt ämbete. Hans dokumentationsfilm visades förresten på TV nyheterna i kväll. 
Vi har rört oss i olika världar, min man och jag. Jag förstår att man måste var oerhört noggrann och tänka på allt när man gör en teknisk undersökning vid ett mord.

Jag tycker om att titta på deckare på TV, oftast för att jag försöker lista ut vem som är mördaren.
I går kväll satt jag ensam uppe och såg på en oerhört spännande sådan med Angelina Jolie bl.a. Där löste jag vem som var mördaren, minsann.

Men i verkliga livet är det mer komplicerat  förstod jag i dag.
Min man förhördes i en timme! Det var tuffa frågor, tyckte jag. Ingenting som jag skulle klara av.
Han är skärpt min man!!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0