sorgbearbetningsträff - en glädjeträff

I går träffade jag en av mina grupper som deltagit i Sorgbearbetning. Det var några månader sedan kursen slutade.

Jag blir så glad när jag ser att deltagarna fortsätter att hålla kontakten, inte så att de umgås privat. Nej de vill träffas under några timmar och gå igenom hur de i dag hanterar sina liv med sina nya verktyg de fått via kursen.

Alla i gruppen märker att de blivit mer öppna och modiga med att våga visa sina ärliga känslor. I.o.m. det så blir livet lättare att leva.

Så många inlärda myter i vårt samhälle lär oss att undertrycka våra verkliga behov!

Redan i  2 - 3 årsåldern är cirka 75% av vårt värdesystem klart. Vid 15 års ålder har ytterligare 20% tillkommit.
Så 95% av en 15 årings värdesystem är redan klart!

Alla dessa myter som  barn får höra, kan  t.ex.  vara: " var inte ledsen, gråt inte, kom så får Du en glass i stället ".

På så lär vi barnet, att när det smärtar inom oss så tar vi något att njuta av, i stället för att förvänta oss tröst, bekräftelse och medkänsla.  Nämligen att få vara och känna i " nuet ".
Vilka konsekvenser detta kan leda till!
Senare i livet är det  då lätt att använda olika medel för njutning i stället.
Det kan vara allt från alkohol, sex, shopping  eller så uppstår en depression.

Flykten
från " nu- känslan " bedövas!  Kvar blir en oförslöst sorg!


Det lilla barnet inom den vuxna människan har svårt att läka detta utan konkreta handlingar.

Läs gärna mer om Sorgbearbetning på min hemsida www lakdinsorg.se

Må så gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0