Cyanider funna i centrala Sundsvall.

Numer är mina morgonrutiner annorlunda än tidigare. Jag startar dagen med endast kaffe och en hårdbrödmacka, inget mer.
Min mage mår mycket bättre av det än av den laktosfria yougort som jag tidigare åt. Vet inte varför. Vet däremot att det inte är så hälsosamt att börja dagen med endast kaffe. Men vad göra? Jag provar med detta ett tag framöver.

Läser  Sundsvalls Tidning på nätet och ser till min förtvivlan att under gatan på Esplanaden inne staden har de funnit cyanider nere i marken. Dessa gifter lär ha grävts ner under 70-talet.
Detta antas inte ha påverkat omgivningen, tror man....

Det påminner mig om mitt eget miljöengagemang under 70-talet.
Jag och min väninna startade en grupp ( ROS=Rädda Oss Själva ) mot Gränges Aluminiums utbyggnadsplaner. Vi vann kampen  ändå upp till Regeringen, och Sundsvallsborna förstod att de levde i en väldig förorenad stad med många fabriken inom stadsområdet.
Vi båda var ensamstående kvinnor som arbetade heltid, jag hade också två små barn. Det var en väldigt jobbig tid för mig, men väldigt angeläget. Det var mycket intervjuer i både TV och radio samt i tidningar under de åren. Det gällde också att vara väldigt påläst i ämnet. Detta engagemang tog hårt på mig men jag sov med gott samvete över att jag gjorde något bra i.o.m. detta.

Ja, vad säger jag  idag som 67-årig kvinna? Jo, jag ser med uppgivenhet på dagens unga som knappast orkar bry sig om sin egen närmiljö.

Jag uppmanar alla boende på Esplanaden i Sundsvall att kräva svar på vilken påverkan dessa gifter kan ha orsakat på den omgivande miljön!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0