Hemma i Malmö

Så är jag då åter i ett snöfritt Malmö!
På tågresan frågade en tjej om jag var Josefines mamma. Hon läser hennes blogg och även min blogg. Hennes namn var Tovi, tror jag.
Vilken underlig värld i.o.m. detta bloggande! Fantastiskt med denna möjlighet att kunna nå ut...!

I går morse kl.06:20 blev en historisk dag!
Eftersom resan från Sundsvall till Malmö tog över nio timmar och kvällen blev sen ,skulle jag ta sovmorgon på  tisdagsmorgonen. Men tji!
Vårt sovrumsfönster står öppet, så jag vaknade av ett enormt dovt och djupt långt mullrande....sängen skakade sidledes..10-15 sekunder.
Först tordde jag att det var en åskknall, eftersom vi hade det för någon vecka sedan, men när sängen började skaka förstod jag att det var en jordbävning.
Jag steg upp och mötte min man som var på väg in till mig i sovrummet.
Han satt vid köksbordet när glas och dylikt började klirra.
Vi satte på radion där två reportrar undrade vad som hänt, direktsänd förvirring och radiohistoria!!
en av reportararna var Ann Lundberg som vanligtvis  arbetar på SVT.

I dag fyller mitt äldsta barnbarn Isak Riabacke 15 år!!! GRATTIS MIN GOASTE ISAK!!!
I måndags kväll gjorde han stor succe på Tonhallen i Sundsvall när han sjöng solo till en sextiotalsrocklåt!
Han är en vinnare i allt han företar sig. Han tävlar i snowboard och ngn typ av boxning dessutom och vinner!
Hans karriär startade som barnteaterskådespelare på Sundsvalls Teater.
Som mormor känns det fantastiskt att kunna följa honom på hans resa.

Det är alltid så härligt att komma hem  till Sunddsvall och möta alla nära och kära...
Mina småingar blir bara större och större.
Manne fyllde sex år nu i veckan, han räknar både plus och multiplikation. Just nu är han en liten filosof. min lilleman.
Alice som fyllde sju år i somras skriver med små bokstäver och läser allt. Dessutom älskar hon matte! Hon är suverän  på att teckna!
Jag tänker ofta på  att de små som växer upp nu för tiden har kunskaper långt över  vad jag hade vid samma ålder.
Allt går framåt förhoppningsvis om vi förstår att vara rädda om våra barn.
När jag var liten var barnens behov och vilja lika med noll.
Barn skulle lyda och vara tacksamma. Alltid ta maten sist, alltid vara osynliga.
Det har hänt väldigt mycket bra för barnen sen jag var liten, åtminstone förståelsen för att små barn skall respekteras!

I går var jag på Gustav Adolfs torg, där Musikhjälpen pågår med direktsändning i TV2 och radion. Reportrarna äter ingen fast föda och de bor i ett glashus  och sänder inför alla förbipasseranden.
Jag tror de sänder sex dagar i ett sträck. Jag gav 50:- som räcker för att köpa en get till de nödställda.

P.S.
Jag såg en underbart klar stjärnhimmel hemma i Allsta!!!!
Och mycket snö, 15 grader kallt.
D.S.

Kommentarer
Postat av: Ibben

Hej!

Hittade din blogg av en slump och blev så förundrad.

Det är nästan som du gått i mina fotspår. Jag har bott i Sundsvall, skilde mig och träffade en malmöbo. Flyttade ner och de första åren bodde vi i närheten av Kungsparken, Tegelgårdsgatan. (Du verkar bo i närheten också). Vi gifte oss och efter en tid var vi tvungna att flytta till Östergötland. Nu har jag slutat jobba och vi bor utanför Uppsala för att vara närmare barn och barnbarn. Har fortfarande en son kvar i Sundsvall.

2008-12-17 @ 12:14:46
Postat av: liveteftersextio

Hej Ibben!

Så kul att vi följs åt. Jag har också bott i Linköping ett antal år när barnen var små.

Jag har släkt som bor i Knivsta.

Må så gott, vi kanske hörs mer?

2008-12-19 @ 21:12:57
Postat av: Ibben

Hjälp! Jag bodde i Linköping och bor nu i Knivsta?????

Märkligt.

Må så gott, snart kommer våren till er.

2008-12-19 @ 21:25:59
Postat av: Mimmi

Hejsan :)Du kan hälsa dit barnbarn Isak att han är skit söt (a) såg några skit sköna youtibe klipp på youtube på han och ja vad säger man, han är underbar. Aja har det bra :) kram

2009-04-17 @ 21:42:44
URL: http://costly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0