Att tycka om att läsa.

I kväll har min man och jag varit på körövning. Det är härligt att få sjunga ut ! Vi skall ha konsert på Palladium 2 maj . Sixten Nordström skall bla vara konfrencier. Hoppas några som läser bloggen kommer, ni är  så välkomna ni som bor i Skåne!

På tal om att sjunga ut så såg jag i kväll på TV om FN:s konferens om rasism. Vilken komedi eller rättare sagt parodi eller ännu mer rätt tragedi.

Jag tyckter att Norges utrikesminister var bra!! Han sa precis det som vi svenskar aldrig vågar . Han uttryckte på ett klart och koncist sätt vad han ansåg om Irans presidents tal: Det var förfärligt att höra!!!
Det var många deltagare som lämnade lokalen i protest, visst var det bra. Men att ställa sig upp i talarstolen och visa sitt civilkurage öppet var mycket modigt!
Sånt uppskattar jag.
Vad tycker Du i denna fråga?

Det känns inte bra nu i världen tycker jag. Tidningarna i USA går i konkurs. Hur skall vi då få undersökande jornalistik som är så viktigt?
Jag förstår att många endast läser gratis på Webben, men jag tycker inte att det är detsamma som att läsa en tidning.
Vad tycker Du?

Jag minns att min pappa tog väldigt lång tid på sig att läsa morgontidningen. Mamma läste den ofta högt för oss barn. Det var skönt att ha högläsning hemma i köket. Jag lärde mig väldigt mycket innan jag själv var så stor att jag läste dagstidningar.

Högläsning är det bästa man kan göra för sina barn.Glöm inte bort att läsa för Dina barn! Du lär dem att det finns en helt ny värld än den som TV kan visa, nämligen den egna inre upplevelsen av inre bilder! Det är då som fantasin skapas. I fantasins värld är Du aldrig ensam som barn.

När min dotterdotter var hos mig denna veckan så läste jag ur Min Skattkammare. Hon tyckte om berättelserna som bla. var anekdoter och olika sedelärande historier. Det blev upphov till många fina diskussioner som vi senare under dagen  samtalde om. Mycket lärorikt och skapande av medkänsla.

Ja det var lite kvällsfunderingar från mig till Dig!
God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0