Brun eller inte?

Ja, så har jag då suttit i solen och njutit! Det är många av oss som sätter näsan i vädret så här års. Vad jag har längtat!
Glöm inte bort solskyddsfaktor. Jag använder Mary Kays solskyddskräm SPF 30 . Jag har varit dålig på att använda solfaktor under många år, trodde inte att jag var så känslig, men har nu på senare år fått bruna fläckar. Så mycket dumt man gör för att se brun ut!!!  Man blir rynkigare av att sola!! Så använd hög solfaktor, du blir bara snyggare brun och färgen håller längre. Efter solningen använder jag Mary Kays After Sun Gel som är helt underbar och svalkande!
Undertecknad säljer som ni förstår.

Min mamma som var så klok, hon solade sällan. Hennes hy var ljusare än min så hon blev aldrig riktigt brun. Därför hade hon ej heller några rynkor.

Min farmor hade tunna handskar av tyg och stor hatt för att skydda sig mot solen. Hon blev fort brunsvart och det tyckte hon inte var snyggt.
Förresten förr  ansågs det inte fint att vara brunbränd, det tydde på att man var utomhusarbetare, trots att hon var själv bonddotter och bondmora!
Hon for själv till Stockholm för att gå på museer ,vilket var lite ovanligt för en bondmora. Betänk att hon var förr i slutet av 1800 talet...och här sitter jag...och bloggar. Vilken farmor och mormor  är inte jag!

Tiderna förändras.Undrar just hur det skulle kännas att få prata med henne idag...?
Hon gav mig alla läsarsångerna eftersom jag följde med henne på pingstvänsmöten. Det har jag haft stor nytta av i livet.

På senare år har jag förstått att hon haft många funderingar om ett och annat. I bland när jag kom till henne satt hon vid sitt bord och läste bibeln med penna och strök under.
En annan sak som jag minns är när hon lät koppa sig. Det såg väldigt otäckt ut. Då var jag riktigt rädd och trodde att hon skulle dö.
Min farmor dog när jag var 17 år.

Jag, vill aldrig dö ifrån mina barn och barnbarn. Man hör ihop för all tid.

Men livet är så skört, så skört. Endast en tunn  genomskinlig hinna skiljer livet från döden eller kanske ett tunt silkessnöre...?

Var rädda om varandra och tänk på vad du säger, ett förfluget ord kan skada.

Min mammas ordspråk var :Tala är silver men tiga är guld.
Min mormor sa alltid: Räkna till 10 innan du säger vad du tänker.

Visst är det kloka ord! Eller vad tycker Du?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej. Det var ett tag sedan jag var här inne och läste. Men alltid givande läsning. Ordspråk som många äldre är så visa...Har jobbat inom åldringsvården i 30 år och blev aldrig trött på att lyssna på dem.

ha en skön helg

kram

2009-04-24 @ 09:42:26
Postat av: Lena

Mitt namn försvann av någon konstig andledning. Vill ju inte vara anonym.....

2009-04-24 @ 09:44:10
URL: http://lenamansson.blogg.se/
Postat av: Maria

Mycket kloka ord...

min farmor sa alltid till mig att " om man inte har något gott att säga ska man vara tyst" det är något jag har fört vidare till mina barn och ingen av dom (4:a) har sagt något illa om någon annan ( vad jag har hört).

Ordspråk ska vårdas och föras vidare, enkla men så viktiga saker att komma i håg, människan behöver respekteras för att må bra.

Nä nu svammlar jag bara.... Ha det gott och jag kikar in i gen. Trevlig helg.

2009-04-24 @ 12:56:09
Postat av: liveteftersextio

Jag blir så glad av era fina kommentarer! Tack!

2009-05-04 @ 17:19:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0