Barack Obama, så sann!

JAg sitter ute på altanen och läser Barack Obamas bok. Barnen leker så fint ,de har ätit lunch och vi har pratat om förfäderna och deras historia. 
Jag berättar om min morfar som lämnade min mormor med fyra barn i samma åldrar som Alice, Manne och Hannes, hon hade dessutom en liten son på två år.

Barnens blev helt förfärade när de hörde detta. Man kan inte lämna sina barn!!! 
Konversationen fortsatte om att inte alla vuxna är snälla och vad man skall akta sig för.

Vidare om varför man slår sönder och stjäl och så till knarket.
Då säger Manne: " Man kan undra varifrån knarket kommer ".
Så fortsatte diskussionen om fattiga länder och rika länder. 

Tänk så intressant det är att lyssna på barnens funderingar. De är så kloka. Hoppas deras klokhet består. Vi hade en lång diskussion om vad en hjärna är och vad den är till för.

Sedan gick jag ut för fortsätta min läsning.

Barack Obama beskriver Chicago, Hawaii, Nairobi etc. och jag följer med...helt plötsligt slår mig tanken att jag går med honom på platserna han beskriver...jag har ju själv varit där...!

Livsvandringen i våra liv, med minnen, han med sina , jag med mina är  också ett slags möte. Var och utifrån från sina egna livserfarenheter.
Jag gillar verkligen hans uppriktighet om sig själv!!
Jag gillar hans förmåga att analysera  och fråga sig, varför...det är det som mina barnbarn också frågade idag.
Varför??
Fortsätt med det mina älsklingar! Sluta aldrig att fråga varför!!

Kommentarer
Postat av: svärdottra

Hej Svärmora!



Tack för att du är så fin och duktig med barnen! Tack för att du lär dem de delar i livet som jag så mycket uppskattar! Det är värt hur mycket som helst. Dom berättade så mycket om allt som du har lärt dem idag.



Kram Linda

2009-08-07 @ 18:12:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0