1929

Nu har vi varit på körövning.
Den första ,efter julens konserter. Det är alltid lika roligt att träffas igen och förbereda sig inför nya konserter under våren. Vi skall ha en konsert på Palladium här i Malmö i maj månad.
Det är nåt speciellt med att sjunga i kör.

Min morfar var en speciell herre. Han älskade att gå omkring och sjunga högt och ljudligt. Han ungicks med s.k. " kändisar " i Stockholm.
Eftersom han bodde i Stockholm när jag var liten så tyckte jag att han var mycket ovanlig. Han var som typ lik Evert Taube.
Han var ensambarn och mycket bortskämd. Fick s.k. fin utbildning. gifte sig med min mormor som ansågs som en mycket vacker kvinna!
De fick i tät följd fyra barn. Bodde fint  och med barnjungfru. Han hade skoaffärer i Sundsvall, men schabblade bort sin familj med vin, kvinnor och sång.Han var även grossist i skor.
Han gjorde naturligtvis konkurs.
Min mormor fick slita för det i hela sitt liv. Då fanns inget barnbidrag, pappan var inte underhållsskyldig.
Min mamma var 10 år och äldst, de andra barnen var 8 år, 6 år, 4 år.
Utan arbete, pengar eller bostad till sina barn var det inte lätt för henne.

Morfar glänste snart med en ny kvinna vid sin sida nere i Stockholm....
Detta hände  år 1929!

Jag beundrar min mormor oerhört mycket! Jag älskade henne!!!
Morfar kan jag inte säga att jag kände. Undrar just vad hans skulle säga till mig  idag.

Ens faroch morföräldrar är mycket viktiga personer, eller hur?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0