Min mormor....

Det är skönt att umgås med sin man!
Min man har börjat med att ta lediga fredagar, underbart!
Denna helgen hade vi fredagsmys på torsdagen. Vi åt god mat. Storhandlingen var avklarad. Helt underbar känsla!!

På fredag åkte vi till Fredriksdals trädgårdar. Fantastiskt vackert! Vilka blomsterträdgårdar.
Den gamla staden fick mig att minnas Skeppargatan i Sundsvall.
Min mormor bodde i sådana kvarter.
JAg var mycket hos henne som barn. Alla som bodde där kände varandra. Det var som en egen liten by i staden.

Jag har ett litet roligt minne: På somrarna låg folket och solade på gräsmattan vid Selångersån som gränsar till Skeppargatan.
Mormor, som var rädd om mig. Hade varnat mig för " näcken ". Han som kunde dra ner mig i ån. Detta i all omtanle, förstås.
Jag sprang omkring bland de som låg på gräsmattan och plötsligt ropar en farbor på mig och utlovade en krona om jag kunde hitta hans lösgom.
Den utlovade kronan hägrade. Jag trotsade min mormor och näcken. Så med mycket stor rädsla gick jag nära ån.
Mycket riktigt fann jag lösgommen och kronan var min.
Rädlsan jag kände för ån var hemsk, minns jag.
.
Det fanns blomsteraffär, frisör, hotell, snickeri, bageri,matvaruaffär, olika slags verkstäder, m.m.
En underbar miljö. En egen liten stad. Helt byggd i trä! Den gamla staden som fanns kvar efter det att Sundsvalls stad brann....den revs i slutet av 1960-talet.

Min mormor bodde i ett av de hus som fanns kvar längst.
Jag tror att hon aldrig kom över detta, att allt försvann och sedan ersattes av parkeringshus.

Det är en stor förlust för Sundsvall att inte Norrmalm ( det hette så ) bevarades.
Om husen hade renoverats hade det i dag varit en stor turistattraktion.

Jag saknar mormor och Norrmalm ofta.
Jag älskade henne så mycket!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Åh1 det är såå kul att läsa om din barndom i Sundsvall, du berättar så man får inlevelse. Hoppas det kommer mer. Ha en fortsatt bra sommar.

2009-07-27 @ 20:30:51
Postat av: liveteftersextio

Är Du från SUndsvall Åsa?

2009-07-27 @ 22:11:55
Postat av: Åsa

Nej jag kommer från Söderhamn men min dotter studerade i Sundsvall o jag var ofta hos henne , jag förälskade mig i staden. Har inte varit där på flera år men längtar tillbaka o måste ta mig dit nån dag.

2009-07-29 @ 05:48:48
Postat av: liveteftersextio

Vad är bäst med Sundsvall Åsa?

Kram

2009-07-29 @ 09:17:46
Postat av: Åsa

Ja du? jag var mycket o gick på Södraberget där är så fiint även runt Sidsjön. Angelica bodde i Örnsköldsalle`n så jag strosade mycket där. Även staden ,affärerna o mat,fika ställen så tog jag en o annan svängom på Aveny . Jag var på så mycket fina ställen så det är svårt att säga nåt som är bäst. Kram åsa

2009-07-29 @ 19:30:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0