Glad Midsommar!

I dag fyller min dotterdotter 8 år! Det är midsommardagen2009.

När jag föddes var det på midsommardagen, men inte detta datum.

På den tiden var midsommar alltid på samma dag, nämligen på Johannes Döparens Dag... De flesta  släktingar var lediga och kunde komma hem till oss för att fira min fördelsedag.
Det kändes extra festligt eftersom det var nystädat och björkar prydde entrén. Syrener var inplockade och prydde köksbordet.
Vilken härlig känsla!

Annat blev det sedan när min födelsedag inträffade på en vanlig vardag.
Jag var helt oförberedd på detta. Ingenting var sig likt hemma.
Mamma stod ute vid järngrytan och kokade vittvätten...inga björkar, inga släktingar..vad hade hänt?

Jag sprang runt till mina kamrater och berättade att det var min födelsedag.

Helt plötsligt förstod mamma var som var på gång så hon skickade mig till affären på byn för att köpa kakor.

Barnen kom inramlande med var sin 1krona. Det blev väl ett litet saftkalas ändå,  menjag var så besviken över att det inte var  som förr.
Mamma var besviken för att hon fick avbryta sitt tvättande.

Jag glömmer aldrig den födelsedagen!
Jag sprang till kiosken och köpte 50öres jordgubbsglassar för de kronor jag fått i present. Barnen blev visst kvar hemma tror jag.
Hur som helst hittade min älskade mormor mig vid kiosken.
Då hade jag redan ätit många glassar för de pengar jag fått.
Mormor var arg på mig för att jag rymt från de inbjudna gästerna.

I dag finns varken affär eller kiosk på byn. Men det finns flera bilar på varje gård.


Visst kan man sakna sin barndom. Den kommer aldrig igen.
När jag idag tänker på min lilla ALice som fyller år så har hon en helt annan barndomssaga.
Hon har det så fint hemma med kattor, hästar, höns och liten hund.
Mormor känner sig nöjd och tacksam.
Ingemar och jag ringde och sjöng för henne i morse. Prsenterna fick hon öppna förra veckan när jag var där.

Vår  midsommar i år var hos min svärfar som är 94 år. Han bor i ett eget hus i VÄstra KArup, Båstad. Sköter allting själv. Kör bil, klipper sin stora tomt. Lagar sin mat, städar, saftar m.m. Han kör sin bil för att simma sina 400meter i bassäng.
Han visade oss i går sitt gymnastikprogram för att träna sin balans. Hans minne är bättre än de flestas.
Han målar tavlor som han ställt ut till försäljning, syr sina kläder.
Ja, låter det inte fantastiskt?
Han lever ett rikt och intressant liv, han har varit änkeman i 15 år.

Han om någon ,har mycket att berätta!!!!
Jag sitter och lyssnar på hans livs berättelser varje gång vi träffas.
Tänk ,om ändå något TV-program kunde göras om honom!!
Många skulle häpna!
Jag tror att det skulle vara mer intressant  att se och lyssna på honom, än alla dessa konstgjorda såpor som sänds i  TV.!!
Vi behöver sådana program, eller hur?

För att kunna navigera framgångsrikt i livet så behöver vi  även  se bakåt. Finna rötter och sammanhang i vår livskedja. För det är ju så att alla vi skall genomgå alla stadier av insikter, förr eller senare.



Kommentarer
Postat av: Maria

Hej!



Har "hittat hit" via din dotters blogg och har så många gånger varit in och läst men aldrig kommenterat. Men ngn gång måste ju få va den första, inte sant :-)



Vill bara skriva att jag läser din blogg med stor glädje, du verkar vara en person med hjärtat på det rätta stället och jag riktigt myser när jag läser om dina barndomsminnen.



Önskar dig en glad sommar med dina nära och kära!



Hälsningar från Maria i Umeå

2009-06-21 @ 11:17:45
Postat av: liveteftersextio

Nej men så roligt! Ha det så bra i Umeå. Jag läste bildterapi där!

Kram och Glad Sommar!

2009-06-21 @ 16:36:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0