Zlatan och lite till...

Det är inte så roligt att blogga när jag inte kan få in mina bilder!
Jag har förstått att bilder alltid drar läsare.
Vem läser en äldre kvinnas reflektioner över vad som har hänt och sånt som händer nu?

Jag förundras över att allt skall vara så väldigt övertydligt nu för tiden!
Vart har den lågmälda tonen inom oss tagit vägen?
Måste vi skrika över varandra och bete oss allmänt vårdslöst för att få uppmärksamhet? Är det sådana slutsatser som de som agerar hej vilt i samhället, har dragit?

När jag var ung duade jag inte en äldre person som jag inte kände närmare, jag steg upp i bussen, för de äldre och andra behövande som behövde sittplats.

Har det gått hundra år sedan dess?

Jag neg när jag fick något och sa tack. Var det fel? Nej, att böja på knäna eller att bocka på huvudet är en handling som verkligen visar att jag kan ödmjuka mig.
Det är inte detsamma som att bli förödmjukad!

I dagens samhälle är kaxighet något som många förknippar med självkänsla och framåtanda. Men jag tycker att omtänksamhet kan ändå visa sig vara en bättre egenskap.

Ett exempel på detta:
Zlatan, anses som kaxig. Men har man träffat honom så  visar det sig att han  är han en väldigt rar och fin kille. Jag har träffat honom personligen.
Den Zlatan skrivs det inte så mycket om. Har det goda inget värde idag?

Alla nyhetsprogram borde avslutas med en god nyhet!
Men, det verkar vara svårt att finna.

Jag tycker att tidningarna även skulle ha en liten krönika  där de yngre får inblick i hur det var för oss som är i min ålder. Vi anses ju trots allt inte så lastgamla men  världen har förändrats jättemycket under den tiden!

 


Kommentarer
Postat av: anonym

Jodå det finns läsare som inte behöver bilder, jag är 50+ som då och då tittar in till dig. Läser, tycker eller känner en känsla av att vi är fler som tänker som du gör. Tiden att reflektera är av godo. Jag jobbar också med det uppväxande släktet, många fina barn och föräldrar möter man och har som goda minnen från alla år. Jag tycker bara att alla blivit så egoistiska, bara jag får som jag vill så är det bra. Att känna samhörighet med en grupp är på väg att försvinna. Tack igen för alla dina fina reflektioner på livet vi har nu och FÖRR!!

2009-05-04 @ 22:14:30
Postat av: liveteftersextio

Snälla anonym, nu blev jag riktigt glad!

2009-05-05 @ 08:18:20
Postat av: Mamma till 2

Och jag fattar inte vad föräldrar gjort som inte lärt sina barn att tacka ordentligt. Min dotter säger tack så mycket och böjer på knäna när hon fått nånting. (Jag tror att nigandet kommer från Madicken..) Min 1½ åriga dotter säger även hon "tack i micket" när hon fått något eller ha ätit klart. Klart man ska uppfostra sina barn till hövliga, ödmjuka människor. Hur alla andra tänker kan jag inte förstå!

2009-05-09 @ 07:02:40
Postat av: liveteftersextio

Mamma till 2.:" Av frukten skall man känna trädet ".

Det kanske inte finns så många friska träd i dag?

2009-05-10 @ 21:37:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0