Jag tycker inte...

att kvinnor som arbetar med barn skall få bära niqab!!

Jag mötte en familj i somras på piren i båthamnen. Pappan i shorts  och med sitt barn i handen, mamman i niqab. Hon såg ut som ett svart spöke  som gick bredvid.

Jag tyckte det såg makabert ut!
 
Hur kan man tänka sig arbeta som barnsköterska och bära niqab? Hur kan man då få närkontakt med ett barn? Hur kan ett barn lära känna en person som bär niqab? Vad skapar det för känslor hos ett litet barn?

Skulle DU vilja att Ditt barn skall mötas av en barnsköterska som bär niqab på barnets dagis?

Nej, för mig känns inte detta vänligt och inbjuder inte till öppenhet.

Skall vi tillåta att vi tar på oss munkhuva, solglasögon och näsduk för ansiktet på jobbet?

Vem där?

Om inte keps anses kunna bäras inomhus hur kan då niqab anses bättre?

Vad tycker Du om detta?

Kommentarer
Postat av: Karin

Nej det tycker jag inte. Kroppsspråket utgör en stor del av språket och där räknas mimiken in!

Ett barn (även dementa) är utomordentliga på att avläsa en människas ansiktsuttryck. Det ska inte döljas.

2010-12-01 @ 22:27:39
Postat av: liveteftersextio.blogg.se

Javisst, både månniskor och djur avläser vårt kroppsaspråk.Tack Karin!

2010-12-02 @ 08:29:17
Postat av: åsa

Jag håller absolut med dig det ska förbjudas! kvinnoförtrycksymbol ingen kvinna vill väl spöka ut sig vare sig som påskkärring el svarta madam. Jag är INTE rasist ! vill bara att alla dessa kvinnor ska få sin berättigade frihet o självständighet. Hälsn från ett iskallt Norr.

2010-12-02 @ 16:53:45
Postat av: Margareta

Tänker att vi kvinnor luras att klä oss för att behaga mannen. Dölja så mycket som möjligt för att ingen annan ska få ta del av hans ägodel eller klä av sig så mycket som möjligt för att behaga. Hur skulle en kvinna klä sig om männen inte fanns? Kanske bekvämt, praktiskt och med sköna skor. Jag blir alldeles konfys när jag ser unga tjejer sitta i morgonsofforna avklädda som om de var på väg till nattklubbsfest. De manliga gästerna sitter i T-shirts eller en skjorta.

2010-12-02 @ 18:32:10
Postat av: liveteftersextio.blogg.se

Jag håller verkligen med om detta att kvinnor förväntas klä sig för att behaga mannen!Fortfarande har vi patriarkat... men om vi kvinnor är starka och håller ihop med våra kunskaper så förändras världen så sakteliga. Vi skall inte ge upp! Vi skall vara vackra både inuti och utanpå för vår egen skull!

2010-12-02 @ 18:52:53
Postat av: Margareta

Nu blir jag engagerad känner jag. Så här i juletid översvämmas vi av underklädersannonser. Handen på hjärtat, hur många kvinnor önskar sig underkläder till jul? Jag kan inte påminna att det ngn gång stått på min önskelista. Återigen, mannen köper det han vill ha.

2010-12-02 @ 22:35:58
Postat av: liveteftersextio.blogg.se

Hej Margareta!

Här har inte underkläder varit på min önskelista heller.

Varför låter sig då kvinnor köpas tro?

2010-12-02 @ 22:41:00
Postat av: Margareta

En adekvat fråga. Vi har vårt historiska arv av att komma på andra plats.

2010-12-02 @ 23:01:48
Postat av: Margareta

En adekvat fråga. Vi har vårt historiska arv av att komma på andra plats. För att överhuvudtaget få vara med måste det vara på mannens villkor.

2010-12-03 @ 08:34:28
Postat av: liveteftersextio.blogg.se

Problemen uppstår när kvinnar föder barn! Vi får moderskänslor!! Starkare än någor annat i världen!

Hur många kvinnor ger inte upp sin karriär p.g.a att de anser att barnen går först? Hur många män finns det som ställer sig bakom sin kvinna och låter henne göra karriär , utan att förlora sin potens?

Det är mycket biologi, som sagt!

2010-12-03 @ 11:38:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0