Att hjälpa ? Att våga hoppas ?

Att tänka...att känna...att handla...är väl vad livet egentligen handlar om?

När jag gick på en av Oslos gator låg en man på gatan med sina byltor bredvid sid, hopkrupen som en boll. Han låg där i kylan med ett apelsin i knät.

Jag tänkte stanna, fråga honom... " varför " befinner du dig här?
Jag kände ett  sådant vemod över mannens situation !
Men, jag stannade inte, jag vände mig bara om en gång till, innan jag gick vidare....
Jag gjorde inte som tänkte eller kände...
Jag handlade inte... gjorde inte som jag kände eller tänkte...

Jag har sett många uteliggare på gatorna runt om i världen. 
En gång har jag stannat och det var på en gata i Chicago.
Jag frågade den unge mannen " varför " ?
Han berättade om sitt liv.
Det gjorde så ont inom mig, jag kunde göra någonting för att hjälpa honom...

Om vi skall vara Kristuslika så bör vi handla i medmänsklighet, eller hur. Vi skall stanna vid vägrenen och hjälpa den som ligger där.
Men, hur ?
Det är ju så många som ligger där !!!

På gatorna i Malmö kommer många fram och ber om pengar...vad göra ?

Jag läser just nu Obamas bok som heter " Att våga hoppas " .

Hur skall vi kunna handla så att våra svagaste vågar hoppas?


Jag skulle vilja se TVdokumetärer om dessa personer. Låta de berätta om varför de är där de är...

Jag tycker att dessa oljiga TVsåpor kan bytas ut och ersättas med verkligheten. Om en nation bara "sliskigmatas" så försvinner den sanna verkligheten.

Nej, ge mig en TVproduktion som gör nytta och handlar för medmänsklighetens tjänst...!!!
Finns inte kyrkans folk med och bestämmer lite i TVhuset? Alla dessa gudstjänster kan ersättas ett tag...
Om jag och du får lära känna dessa gatuboende kanske vi får en annan syn och en annan inställning.
Och de som är uteliggare blir " sedda " ! För det handlar ytterst om att någon ser dig!

I Malmö finns det gatuliggare som sover utanför kyrkväggen. DET GÖR MIG SÅ LEDSEN OCH ARG!

Vågar jag hoppas att det blir en förändring eller kommer jag att få se fler uteliggare?
Jag mår inte bra av det!

Vi hör i hop du och jag. Du som är uteliggare och jag som är medmänniska. Är det inte så att vi ser på varandra som medmänniskor?

Eller är det så att det är vi och dem?

Är vi ett kristet land eller inte? 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0