Program 1

Nu har jag blivit riktigt  " gammal " !
Jag väljer att lyssna på P1 i stället för P4.

När jag var barn minns jag radion som satt på en hylla i vårt kök.  Jag minns dagens dikt och klockringningen.
Nu när jag lyssnar på detta  program igen så känns det väldigt mycket " hemma " inom mig.

Mamma  står vid diskbänken i köket,
på vedspisen står kaffepannan och kokar,
katten  ligger framför köksfönstret på köksbänken,
pappa stampar  på bron, 
han kommer in och sätter sig på " sin " stol vid köksbordet,
på köksbordet ligger en rutig duk och där står en liten genomskinlig brun vas men en liten bukett  av årets första blåsippor som pappa  av tradition alltid plockade  till mamma,
de dricker sitt förmiddagskaffe och  lyssnar på dagens dikt och klockringningen....

Tänk så ofta jag blickar tillbaks på mina barndomsminnen. De fanns inte i mitt medvetande förut, men de kommer tillbaka mer och mer...
det är sak samma med alla andra minnen i livet, jag får flashbacks lite då och då.

Trots att så mycket nytt händer i mitt liv så är det som om jag ständigt stannar upp på min väg fram i livet.
Jag vänder mig om och ser på mitt tidigare liv så tydligt och klart, med så starka känslor som om jag vore där.

Cirklen är på väg att slutas. Ett slags avsked.Känns det igen?




Kommentarer
Postat av: Anna

Så fint du berättar! Jag kan se allt framför mig... Fina minnen är små skatter.



Menar du att de minnen från din barndom som kommer fram nu är som en överraskning även för dig? Jag frågar detta för att jag själv minns så dåligt med detaljer från min fina barndom och hoppas att de återkommer när jag blir äldre. Jag tycker att jag har så få detaljminnen...



Vad fint det är, livet!

2010-06-01 @ 18:27:40
Postat av: Anna

Oj, läste om din olycka nedan. Så hemskt! Krya på dig!

2010-06-01 @ 18:28:46
Postat av: liveteftersextio

Ja DU Anna, det är de sista åren som de goda och fina minnena kommer! Tidigare mindes jag allt som var svårt. Må så gott!

2010-06-02 @ 09:46:34
Postat av: Anna

Åh så fint att det goda träder fram och att man får sluta sin cirkel... Tack för allt du skriver om nu och då.



Jag brukade läsa Ruts fina blogg (rut.blogg.se) och p.g.a. henne ser jag numera fram emot att bli gammal en dag. Rut var född 1915 och hennes blogg var full av de mest fantastiska minnen från en tid som flytt, men även av guldkorn från en 93-årig dams vardag och tankar. Rekommenderas!



2010-06-02 @ 21:16:30
Postat av: liveteftersextio

Men oj, vilken kvinna! Tack för tipset.

2010-06-02 @ 21:44:31
Postat av: Maria

Hej!

Jag brukar läsa din dotters blogg och hittade länk hit.

Ville bara säga att du skriver så otroligt vackert, levande! När jag läser det du skriver kan jag riktigt se det framför mig, som om även jag var där, hehe. :)



Och det du skriver om kyrkan och Jesus och jämlikheten håller jag så med om!



En skön sommar önskar jag dig!



Kramar från Maria (en norska som numera bor i vackra Malmö!).

2010-06-03 @ 12:22:36
URL: http://dronningmammamia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0