Melodifestivalkväll.

Så är det då kvällen då Melodifestivalen avgörs.
Det har hänt mycket under mina levnadsår inom schlagervärlden.
På min tid var det Siwan och Lillbabs mfl. Enkla låtar även på den tiden men trallvänliga.
Det går inte att jämföras med dagens tävling.

Jag vet faktiskt inte vem jag tycker skulle passa bäst som vinnare i Europafestivalen. Den skall ju passa även i andra länder?
Vad är det som gör att en melodi " slår "?
Ja, för mig är det melodislingan som sätter sig fast och som för mig att minnas låten. Men det kan även vara att den " tar tag " i känslan. Ungefär som ett " klick".

Häromdagen sjöng kören på invigningen av Kävlinges nya polishus. Vi stod för underhållningen tillsammans med Polisen musikkår. Det dråpliga var att vi trodde vi repade vår första låt, när det egentligen redan hade börjat.
Nåväl, allt gick bra.

Jag har sjungit i kör sedan tidiga tonår. Min pappas kusin hade en damkör och i den startade jag min körvana. Den kören spelade redan i början på 1960 talet in en skiva. Jag undrar om det är någon som har ett exemplar någonstans? Kanske någon av damerna hemma på byn?

Byn är verkligen hemma för alltid oavsett var jag bor. Rötterna sitter djupt. I bland gör det riktigt ont av längtan till en tid som inte längre finns.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0