Thekla!

Så hette min älskade mormor. Mina barn kallade henne för 3M, vilket betyder mormorsmor. Bra smeknamn, inte sant?
Hon fanns med oss fram tills de två äldsta var 10 -12 år. Den yngsta har inget minne av henne.
Så lätt kan en generation delas.
De två äldsta har minnen av henne. Den yngsta vet inte vem vi pratar om när vi pratar om 3M.

En foto på en person, som för mig betytt enormt mycket, säger ingenting för andra. Den påverkan jag fått i samvaron  med henne, har givit mig mycket av mitt värdesystem.

Det är intressanta är att  våra olika värdesystem gör att vi förhåller oss också väldigt olika mot varandra.

När ett barn är carka 2 -3 år ä cirka 75% av deras värdesystem befäst.

Min mormor gav mig närhet. Jag kände att jag betydde något för henne. Hon brydde sig.

Det vi lär oss, hör även samman med olika intensiteter, beroende av vilken källa informationen kommer ifrån.
Eftersom min mormor var för mig en god källa så ifrågasatte jag inte hennes värdesystem.

Så påverkas vi alla på gott eller ont, utan att reflektera över det.

Har någon med stark auktoritet sagt till Dig att inte gråta när Du varit liten och ledsen, så gråter Du säkert inte heller när Du är stor och ledsen.

Underförstått, Du skall " vara stark ".

Så skapar vi felaktiga värdesystem!!! Inte bra. Eller hur?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0