Jag undrar..

om saltet som vägverket sprider ut på våra vägar skapar ohälsa hos de djur som kommer i kontakt med saltet`

Häromdagen när jag var på stan möttes jag av en massa stora hundar som var ute med sina hussar och mattor ( heter det en matte och flera matte kanske ? ) .
Hundarnas stora tassar var fulla med snö som smälts av salt. Om ett djur har ett sår på sin tass så måste det svida ordentligt.
Hur känslig är hundtassar egentligen?

Tänker även på fåglar och andra djur som rör sig vid vägrenar. Tänker på växterna som dränks av salt.
Vilka negativa effekter får natur och djur av vårt saltande av vägarna?

När jag går på dessa saltade trottoarer så är det så halt och sörjigt att gåstavar är att rekommendera.
Finns det inte grus härnere i Skåne?

Jag är inte så van vid att se så mycket saltande på vägarna. Gillar det inte!

Kommentarer
Postat av: Karin

Jag håller med dig om att det är bättre med sand. Jag var i Höör häromdagen, där hade man sandat och det såg trevligare ut och var lätt att köra i. Jag har en hund, efter varje promenad måste jag skölja hennes tassar. Man kan tänka sig att det faktiskt kan svida på trampdynorna om där är torrsprickor.

2010-12-03 @ 12:49:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0