Reflektion från mormor i Oslo.

Sitter här i Oslo med regnet smattrande utanför fönstret. Det är TIDIGA morgnar nu för tiden....minns när mina egna barn var små.....
Nu för tiden älskar jag att inte behöva stressa på morgnarna. Det är en underbar frihet. Två av mina barn var extremt morgontidiga, men jag var smal också på den tiden, kan väl tacka dem för det.
I dag när jag ser tillbaka på den tiden som ensamstående småbarnsmamma med två små, med endast 1,5 år emellan dem så var det oerhört tufft!
Dessutom läste jag på min utbildning. Det var många gånger som jag tänkte hoppa min studier för att slippa sitta på nätterna och studera efter det att jag lagt barnen.
Inte fanns det tid till middagar med vänner ej heller pengar till vin inköp etc. Nej, rutinerna var oåterkalleliga för att det skulle fungera.
Mitt första barn fick jag innan jag fyllt 21 och min sladd när jag var 39,5 år.
Konstigt nog så har jag hunnit med att ständigt reparera och måla om dit jag har flyttat. Jag har älskat att få det som jag önskat, till sist blev det ett nybygge också.
Kläder lagades, strumpor stoppades, bär plockades och saftades, svamp plockades och blåbär blev sylt. Tänka sig att jag hann sticka tröjor och annat också.
I dag gör jag ingenting, men så har jag gått upp i vikt också!
Då, på den tiden var jag väldigt engagerad i fred och miljöarbetet i staden.
Ofta var barnen med. När jag gick i konstutbildningen var det bara kul, tyckte dem.
I dag sitter jag här i Oslo, är en stolt mormor., med åtskilliga kilon som jag INTE vill ha!
Femåringen vill bestämt att mormor skall sova i hans rum på en säng intill honom. Och så får det bli.
Elian och jag vi skall sova tillsammans vi, så är det.
Gissa om jag är glad för det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0