Historisk dag i Malmö.

I dag är en speciell dag här i Malmö.
Vi har sett ett begravningståg gå genom stadens gator med plakat och kista. Vi har hört det typiska ropen från sörjande kvinnor, det vi så ofta ser och hör fran andra delar i världen.
Det känns som världen har flyttat in till Malmö.

Malmö är en mycket annorlunda stad i Sverige, om man jämför med andra städer  i landet. Det är väldigt många olika folkslag jag ser och väldigt många olika språk jag hör.
Vi har olika delar i staden som känns som vi inte ens befinner oss i Sverige.

På vår gata har vi en fantastisk Pizzeria med italiensk personal. Stämningen är definitivt inte svensk!! Den är väldigt italiensk, med en pianist som spelar piano , personalen och vi besökare kan sjunga med. Jag blir lika glad varje gång jag är där.

I Poliskören har vi en dirigent som är från Serbien.
På restaurangen Ribergsborg tvärs över gatan är det troligtvis jugoslavisk ägare och personal. Nere på gatan är det Falafel bar.
Så det klingar många olika språk i mina öron mest varje dag.

I vär släkt har vi släktingar som emigrerade till USA. I dag är de mina barnbarns femmänningar....
Alla som emigrerade lyckades väldigt bra " över there ", ingen av dess ättlingar har flyttat " hem " till Sverige.
De som emigrerade till USA kom till ett land som mestadels bestod av invandrare.

Vårt Sverige har ju en annan tradition, ett slags släkthistoria där befolkningen var svenskar och kungligheterna  invandrare. Men svenskarna bestod också av Valloner.
Vi hade invandrande Valloner, som behövdes för arbetet i smedjorna. De var en stor tillgång för vårt Sverige.
På min mormors sida är vi Valloner och det är jag mycket stolt över.

Vem av oss är helsvensk egentligen? Finns det någon helsvensk över huvud taget tro?

För mig är ändå mina rötter i jorden hemma i Allsta djupt rotade och kommer att så förbli trots att jag längtat ut i världen.

Allt är både och!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0